INFORMARE
PROIECT „DIN GRIJĂ PENTRU MEDIU”
LECŢIA NR. 4: FII ACTIV PENTRU UN VIITOR MAI BUN!
Subiectul lecției: Managementul Deșeurilor
Clasa: a VIII a C
Obiective:
1. Conștientizarea nevoii de a reduce amprenta de mediu personală și colectivă, dar și pe cea a diferitelor produse prin realizarea alegerilor responsabile;
2. Scăderea efectivelor negative ale deșeurilor asupra mediului, prin implicarea cetățenilor în reciclarea acestora;
3. Încurajarea reparării produselor defecte pentru prelungirea duratei lor de viață și a utilizării diferitelor obiecte un timp cât mai îndelungat, în scopul reducerii deșeurilor.
Metode și Procedee: Învățarea prin descoperire, problematizarea, realizarea de afișe – în echipă ; elaborarea de mesaje mobilizatoare cu privire la colectarea/reciclarea deșeurilor adresate cetățenilor orașului Giurgiu, comunicarea rotativă, exercițiul, conversația didactică, problematizarea, brainstorming.
Desfășurarea lecției: Managementul Deșeurilor este bine și util a se realiza integrat și se referă la următorii pași:
· REDUCERE: prevenirea producerii deșeurilor sau reducerea la minim a cantităților acestora;
· REFOLOSIRE: utilizarea obiectelor pentru o perioadă cât mai mare de timp, pentru a întârzia intrarea lor în categoria deșeurilor;
· RECICLARE: reprocesarea materialelor recuperate în noi materiale și produse;
· RECUPERARE: obținerea unor materiale și a energiei din deșeuri;
· DEPOZITARE: stocarea deșeurilor la standarde de performanță în domeniul protecției mediului.
A fi ECOVOLUNTAR pentru mediu presupune să identifici soluții raționale pentru a utiliza resurse naturale în așa fel încât să nu crească AMPRENTA ECOLOGICĂ sau AMPRENTA DE CARBON personală sau a familiei tale.
AMPRENTA ECOLOGICĂ reprezintă formula de calcul prin care suprafața Pământului se împarte la numărul de locuitori și rezultă suprafața necesară unui individ pentru a-și asigura necesarul de resurse și a-și degrada biologic – biodegrada- complet deșeurile generate pe parcursul întregii sale vieți.
AMPRENTA DE CARBON reprezintă emisiile totale de gaze cu efect de seră pe care o persoană, eveniment, bun le produce într-un anumit interval de timp.
EFECT DE SERĂ termen folosit pentru evidențierea gazelor emise natural sau artificial la încălzirea atmosferei terestre prin modificarea permeabilității atmosferei la radiațiile solare reflectate de suprafața terestră; fenomen descoperit de Joseph Fourier, 1824
Exerciții și aplicații: Realizarea unui poster cu scopul de sintetizare a ideilor legate de managementul deșeurilor; Realizarea Fluturașilor de Informare având drept scop elaborarea cât mai multor idei ce să se poată constitui în mesaje clare pentru cetățeni cu îndemnul de a recicla deșeurile; Eroul de Poveste, exercițiu ce are drept scop identificarea și înțelegerea aspectelor legate de importanța deșeurilor, de implicarea personală în reciclarea acestora, dezvoltarea gândirii intuitive, inovative, a logicii în formularea de idei.
Bibliografie: material realizat de CARPATO-DANUBIAN DE GEOECOLOGIE, broșură DIN GRIJĂ PENTRU MEDIU
Profesor coordonator: ȘTEFAN ROXANA