PROGRAMUL INTERNAŢIONAL “SĂ ÎNVĂŢĂM DESPRE PĂDURE”
(LeAF – Learning About Forests)
PREZENTAREA ŞI REGULAMENTUL PROGRAMULUI
CE REPREZINTǍ LeAF / “SĂ INVĂŢĂM DESPRE PǍDURE”?
Program mondial de educaţie pentru mediul înconjurător, prin care sala de clasă este ȋnlocuită cu natura, iar lecţiile de desfăşoară ȋn mediul natural.
- Funcţionează în 28 de ţări din lume, cu peste 700 000 de copii/tineri.
- Inițiatorul programului este Fundația de Educație pentru Mediu (FEE).
- Operatorul mondial este reprezentantul FEE.
- Operatorul naţional este reprezentat de CCDG, membru cu drepturi depline al FEE.
- Coordonatorii zonali sprijină activitatea cadrelor didactice în derularea programului.
- Programul este implementat în România începând cu anul 2002, astfel:
- în anul 2002 au fost ȋnscrise 50 de proiecte;
- în anul 2007 – 1092 de proiecte din peste 300 de unitǎţi şcolare;
- în anul 2008 – 1100 de proiecte din circa 400 de unitǎţi şcolare;
- în anul 2009 – 1050 de proiecte din 438 de unităţi şcolare;
- ȋn anul 2010 – 769 de proiecte din 375 de unităţi şcolare;
- ȋn anul 2011 – 850 de proiecte din 361 de unităţi şcolare.
- ȋn anul 2012 – 800 de proiecte din 344 de unităţi şcolare.
- ȋn anul 2013 – 957 de proiecte din 419 de unităţi şcolare;
- ȋn anul 2014 – 976 de proiecte din 429 de unităţi şcolare.
- în anul 2015 – 837 de proiecte din 401 de unități școlare.
- ȋn anul 2016 – 737 de proiecte din 436 de unităţi şcolare.
- ȋn anul 2017 – 978 de proiecte din 412 de unităţi şcolare.
- ȋn anul 2018 – 800 de proiecte din 368 de unităţi şcolare.
- ȋn anul 2019 – 819 proiecte din 329 de unităţi şcolare.
- ȋn anul 2020 – 693 de proiecte din 292 de unităţi şcolare.
- ȋn anul 2021 – 580 proiecte din 281 de unităţi şcolare.
SCOPUL PROGRAMULUI
- Mobilizarea dascălilor să desfăşoare lecţii în pădure (sau ȋn parc).
- Conştientizarea elevilor despre îndatoririle pe care le au faţă de natură şi societate, în contextul dezvoltării durabile.
OBIECTIVELE PROGRAMULUI
Programul încurajează dascălii şi elevii:
- Să experimenteze starea de a fi în pădure.
- Să coreleze lecţiile realizate în pădure cu cerinţele curriculum-ului şcolar.
- Înţelegând pădurea din această experienţă, să simtă recunoştinţă şi respect pentru pădure, ceea ce le va influenţa acţiunile şi comportamentul în viitor.
CE ADUCE NOU PROGRAMUL:
- Folosirea altor spaţii decât cel al şcolii pentru învǎţare: pǎdurea, parcul, grǎdina şcolii.
- Educarea civică a copiilor – cu implicaţii în comunitate.
IMPLEMENTAREA PROGRAMULUI ŞI PARTENERIATUL CU CCDG.
Cadrele didactice vor parcurge următorii paşi:
- Completarea şi trimiterea formularului de înscriere și a copiei după chitanța de achitare a taxei de program (până la 30 noiembrie 2021).
- Derularea acţiunilor cu elevii, prin parcurgerea celor 3 etape ale programului.
-
RAPORTUL activității va fi trimis către CCDG până la 15 iulie 2022 - pe email, pe adresa: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., într-un singur mesaj, cu un maximum de 10 poze, redimensionate, ca să nu fie depășită capacitatea unui mesaj.
-
Raportul trebuie să cuprindă prezentarea celor trei etape, fiecare însoţită de 2-3 fotografii care dovedesc implicarea elevilor.
ETAPELE PROGRAMULUI:
Etapa de lucru în clasă cuprinde:
- Constituirea comitetului de mediu (grupul de elevi participanţi la proiect)
- Stabilirea locului de desfăşurare (pădure, parc, curtea şcolii)
- Identificarea titlului proiectului (fiecare clasă alege un titlu reprezentativ). Cerinţă: titlul trebuie să cuprindă mximum cinci cuvinte şi să aibă legătură cu tema programului – pădurea.
Etapa de lucru în pădure presupune:
- Deplasarea în pădure, parc sau alt spaţiu adecvat.
- Realizarea activităţilor în natură:
- Lecţie de geografie – Cunoaşterea pădurii
- Lecţie de biologie – Ecosistemul pădurii
- Lecţie de desen – Culorile pădurii
- Lecţie de limba română – Descrierea pădurii
- Lecţie de educaţie tehnologică – Utilizarea lemnului
- altele.
Lecţiile interdisciplinare sunt cele mai indicate.
Etapa de evaluare. Activităţi posibile:
- Realizarea unui album fotografic cu imagini din pădure
- Expunerea pe un panou a desenelor realizate în pădure
- Realizarea unei compuneri cu temă dată, cu titlu la alegere
- Selectarea şi premierea celor mai reprezentative lucrări
- Şedinţe de cerc cu:
- proiectare de film
- prezentare de portofolii
- citirea celor mai bune eseuri etc.
Sunt apreciate creativitatea, iniţiativa, implicarea.
ATESTAREA
- Fiecare cadru didactic care trimite Raportul anual va primi un CERTIFICAT DE ATESTARE atribuit de FEE şi CCDG şi o DIPLOMĂ DE PARTICIPARE. Profesorul coordonator și/sau directorul unitatii școlare pot emite diplome sau adeverinte pentru copiii/elevii participanți, în baza diplomei primite de la noi.
- Cadrele dicatice se pot ȋnscrie şi la Concursul Naţional PRIETENII PĂDURII, dacă ȋndeplinesc condiţiile impuse (vezi regulamentul concursului pe www.ccdg.ro).
RECOMANDĂRI:
Respectaţi cerinţele programului!
Proiectul se va referi strict la etapele impuse de program, fară a se propune un număr mare de activităţi, care n-au legătură cu acesta. Nu este important numărul acţiunilor, ci eficienţa acestora!
MULT SUCCES!
NOTĂ:
1.Documentele primite de la scoli (fise de inscriere, documentatii, rapoarte, chestionare etc.) se pastreaza in arhiva CCDG timp de doi ani.
2. Pentru postarea pe site a unor materiale de la activităţile din proiect, este necesar să primim de la dvs. declaraţia referitoare la protecția datelor personale. Pentru a simplifica lucrurile, se pot trimite comunicări simple, care sa cuprindă fotografii fără imaginea copiilor.
.